Kodėl verta imtis tokio iššūkio?
Žinot, kai pirmą kartą sugalvojau organizuoti miško ir sodo daržo festivalį mūsų bendruomenėje, draugai žiūrėjo į mane lyg būčiau pasakęs, kad ketinu skristi į Marsą. Bet štai dabar, po trejų metų ir trijų sėkmingų renginių, galiu drąsiai pasakyti – tai vienas geriausių sprendimų, kokį tik galėjau priimti.
Tokio tipo festivalis nėra tik dar vienas renginys. Tai galimybė sujungti žmones, kurie dalijasi meile gamtai, tvariam gyvenimui ir sveikam maistui. Tai erdvė, kur miesto gyventojai gali patirti tikrą ryšį su žeme, o kaimo bendruomenės – parodyti savo žinias ir tradicijas. Be to, tai puiki proga skatinti ekologišką mąstymą ir praktiškai parodyti, kaip galima gyventi harmonijoje su gamta.
Man asmeniškai didžiausias džiaugsmas buvo matyti, kaip vaikai, kurie niekada nebuvo matę, kaip auga morkos, su degančiomis akimis klausinėja sodininką apie daržoves. Arba kaip miesto jaunuoliai sužavi miško gėrybių skonis ir kvepalai. Tokie momentai primena, kodėl visa tai verta pastangų.
Nuo idėjos iki pirmo susirinkimo
Gerai, tad nusprendėte organizuoti tokį festivalį. Pirmiausia – nepanikuokite. Aš tikrai panikavau, ir tai nepadėjo. Geriau iš karto pradėkite nuo realaus planavimo.
Pirmas žingsnis – surinkite iniciatyvinę grupę. Jums reikės bent 5-7 žmonių, kurie tikrai įsipareigoję šiam projektui. Ne tokių, kurie sako „taip, skamba įdomiai”, o tokių, kurie pasirengę skirti realaus laiko. Aš pradėjau nuo kaimynės Onos, kuri augina nuostabiausius pomidorus rajone, Jono, kuris žino viską apie grybus, ir Rūtos, kuri turi patirties organizuojant bendruomenės renginius.
Pirmame susirinkime aptarkite šiuos dalykus:
– Kokia jūsų festivalio vizija? (Ar tai šeimyninis piknikas, ar didesnis edukacinis renginys?)
– Kokia tikslai? (Švietimas, bendruomenės telkimas, vietos produktų skatinimas?)
– Kokia preliminari data? (Patarimas: rugsėjis arba birželis – idealus laikas)
– Kiek žmonių tikitės pritraukti?
– Kokios jūsų galimybės finansiškai?
Nedarykite tos klaidos, kurią dariau aš – nesistenkite iš karto planuoti „didžiausio festivalio istorijoje”. Pradėkite nuo to, ką realiai galite įgyvendinti. Mūsų pirmasis festivalis buvo skirtas 200 žmonių. Trečiasis jau pritraukė per 800. Augimas turi būti organiškas, kaip ir jūsų daržovės.
Vieta, vieta ir dar kartą vieta
Vietos pasirinkimas – tai galbūt svarbiausias sprendimas visame procese. Ir čia turiu pasidalinti savo nesėkme: pirmąjį kartą pasirinkome vietą, kuri atrodė nuostabi, bet neturėjo normalaus privažiavimo. Žmonės klaidžiojo po laukus kaip ekskursijoje, ir ne visi tai vertino pozityviai.
Ideali vieta turi atitikti šiuos kriterijus:
Prieinamumas: Turi būti aiškūs keliai, vieta automobiliams, galbūt net viešojo transporto galimybė. Jei renginys šeimyninis, pagalvokite apie tėvus su vežimėliais.
Infrastruktūra: Ar yra elektra? Vanduo? Tualetai? Jei ne, ar galite juos organizuoti? Mobilūs tualetai kainuoja, bet tai būtinybė, ne prabanga.
Erdvė: Jums reikės vietos prekybos staleliams, edukacinėms zonoms, vaikų kampui, galbūt scenai, jei planuojate programą. Skaičiuokite maždaug 2-3 kvadratinius metrus vienam lankytojui.
Atmosfera: Idealiausia – vieta, kuri natūraliai atspindi festivalio dvasią. Tai gali būti sodybos teritorija, botanikos sodas, miško pakraštys su pieva, bendruomenės sodas.
Mes galiausiai apsistojome prie senosios mokyklos teritorijos, kuri turi ir pastatą (jei lyja), ir didelę pievinę teritoriją, ir seną sodą. Savininkas leido naudotis nemokamai mainais už festivalio reklamos stendą. Visada ieškokite tokių abipusiai naudingų sprendimų.
Biudžetas ir finansavimas be galvos skausmo
Pinigai. Taip, reikia apie tai kalbėti, nors niekas nemėgsta. Bet čia yra gera žinia – tokį festivalį galima organizuoti su gana kukliu biudžetu, jei esate kūrybiški.
Mūsų pirmojo festivalio biudžetas buvo apie 1500 eurų. Trečiojo – jau apie 5000 eurų. Bet ir mastas buvo visiškai kitoks.
Pagrindinės išlaidų kategorijos:
Vietos nuoma (jei reikia): 0-500 eurų
Infrastruktūra (tualetai, elektra): 200-800 eurų
Reklama ir spausdinimas: 150-400 eurų
Scena ir garso įranga: 300-1000 eurų
Draudimas: 100-300 eurų
Leidimų išdavimas: 50-200 eurų
Nenumatytos išlaidos: visada palikite 20% biudžeto
Kaip surinkti lėšas?
Savivaldybės parama – pradėkite nuo čia. Daugelis savivaldybių turi bendruomenių projektų finansavimo programas. Parašykite tvirtą paraišką, pabrėždami bendruomenės naudą ir edukacinį aspektą.
Verslo rėmėjai – vietinės ekologiškų produktų parduotuvės, sodo centrai, maisto kooperatyvai dažnai noriai remia tokius renginius. Pasiūlykite jiems matomumą mainais.
Dalyvių mokestis – mes imdavome simbolinį 2 eurų įėjimo mokestį. Tai padeda padengti išlaidas ir kartu neleidžia renginiui tapti per komerciniu.
Prekybos vietų nuoma – jei turite prekiautojų, imkite nedidelį mokestį už vietą (15-30 eurų). Bet būkite atidūs – per didelis mokestis atbaidys mažus vietinius gamintojus.
Aš asmeniškai rekomenduoju pradėti nuo mažesnio biudžeto ir augti palaipsniui. Geriau surengti kuklesnį, bet kokybišką renginį, nei įsipareigojimai, kurių negalėsite įvykdyti.
Programa, kuri tikrai sudomins
Dabar prie smagiausios dalies – programos kūrimo. Čia galite leisti vaizduotei sklandyti, bet išlikite realistiški.
Edukacinės dirbtuvės – tai festivalio šerdis. Mes organizavome:
– Komposto gamybos dirbtuvę (labai populiaru!)
– Sėklų keitimosi sesiją
– Miško gėrybių atpažinimo pamokas
– Natūralių vaistažolių ruošimo demonstracijas
– Vaismedžių sodinimo ir genėjimo kursus
– Permakultūros principų pristatymą
Patarimas: kvieskite tikrus ekspertus, ne tik tuos, kurie „kažką girdėjo”. Žmonės jaučia skirtumą. Mūsų grybų ekspertas Jonas per vieną valandą sugebėdavo sužavėti net tuos, kurie atėjo tik dėl nemokamų bandelių.
Vaikų zona – būtina, jei norite pritraukti šeimas. Mes turėjome:
– Daržovių atpažinimo žaidimus
– Minidarželį, kur vaikai galėjo pasodinti savo augalą
– Gamtos medžiagų kūrybines dirbtuves
– Miško pažinimo takus su užduotimis
Kulinarinė programa – maistas vienija žmones. Organizuokite:
– Vietos produktų degustacijas
– Gaminimo demonstracijas (pvz., kaip gaminti uogienę)
– Tradicinių patiekalų pristatymą
– Galbūt net nedidelį konkursą geriausiam namų gamybos produktui
Pramogos – taip, edukacija svarbi, bet žmonės nori ir atsipalaiduoti:
– Gyva muzika (vietiniai atlikėjai dažnai sutinka groti už simbolinį atlyginimą)
– Ekskursijos po aplinkinius miškus ar sodus
– Joga ar meditacija gamtoje
– Vakariniai laužai su pasakojimais (jei renginys trunka ilgiau)
Programą paskirstykite taip, kad būtų ką veikti visą dieną, bet ne per daug vienu metu. Žmonės neturi jausti spaudimo būti visur vienu metu.
Komanda ir savanoriai – jūsų didžiausia vertybė
Galite turėti tobulą planą, bet be žmonių, kurie jį įgyvendins, tai lieka tik popierius. Ir čia noriu pabrėžti – savanoriai yra absoliučiai esminiai.
Mūsų pirmajam festivalyje turėjome 12 savanorių. Trečiajam – jau 35. Kaip juos pritraukti ir išlaikyti motyvuotus?
Aiškiai apibrėžkite vaidmenis: Niekas nemėgsta ateiti ir nežinoti, ką daryti. Sukurkite konkrečius postus:
– Registracijos stalas (2-3 žmonės)
– Informacijos punktas (2 žmonės)
– Vaikų zonos prižiūrėtojai (3-4 žmonės)
– Dirbtuvių koordinatoriai (pagal dirbtuvių skaičių)
– Techninė pagalba (2 žmonės)
– Maisto zona (2-3 žmonės)
– Valymo komanda (2-3 žmonės)
Apmokymai prieš renginį: Savaitę prieš festivalį surenkite visus savanorius trumpam susipažinimui. Parodykite teritoriją, paaiškinkite tvarkaraštį, atsakykite į klausimus. Tai labai padidina pasitikėjimą.
Pasirūpinkite savanoriais: Jie aukoja savo laiką, tad bent jau:
– Pateikite jiems nemokamą maistą ir gėrimus
– Suteikite atpažįstamus marškinėlius ar ženkliukus
– Padėkokite viešai
– Po renginio surenkite padėkos vakarėlį
Viena mano didžiausių klaidų buvo nepasirūpinti savanorių maistu pirmajame festivalyje. Žmonės dirbo 8 valandas su tik vienu sumuštinių pertraukėlei. Niekada daugiau.
Reklama ir bendravimas su bendruomene
Galite surengti nuostabiausią festivalį pasaulyje, bet jei niekas apie jį nežinos, ateis tik jūsų mama ir jos draugės. Reklama yra būtina, bet ji neturi kainuoti didelius pinigus.
Socialiniai tinklai – jūsų geriausias draugas:
– Sukurkite Facebook renginį bent 2 mėnesius prieš festivalį
– Reguliariai skelbkite užkulisius – žmonės mėgsta matyti procesą
– Instagram puikiai tinka vizualiniam turiniui (sodų nuotraukos, pasiruošimo akimirkos)
– Sukurkite hashtag’ą ir skatinkite žmones jį naudoti
Vietiniai kanalai:
– Bendruomenės skelbimai ir informacinės lentos
– Vietinė spauda (dažnai mielai rašo apie bendruomenės iniciatyvas)
– Vietinės radijo stotys
– Bendruomenės Facebook grupės
Partnerystės:
– Susisiekite su vietinėmis mokyklomis ir darželiais
– Bendradarbiaukite su ekologinėmis organizacijomis
– Informuokite sodo klubus ir gamtos mylėtojų draugijas
Mes padarėme labai paprastą, bet efektyvų dalyką – sukūrėme „ambasadorių” programą. Paprašėme 20 aktyvių bendruomenės narių tapti festivalio ambasadoriais. Kiekvienas įsipareigojo pakviesti bent 10 žmonių ir dalintis informacija savo tinkluose. Tai suveikė puikiai.
Vizualinė tapatybė: Nesvarbu, ar esate dizaineris, ar ne – sukurkite paprastą, bet atpažįstamą festivalio logotipą ir spalvų paletę. Naudokite juos visuose skelbimų materialiuose. Tai padeda kurti atpažįstamumą. Mes naudojome žalią ir rudą spalvas su paprasta medžio iliustracija – nieko sudėtingo, bet veiksminga.
Diena D – kai viskas vyksta
Gerai, atėjo festivalio diena. Jūsų širdis plaka, jūs miegojote gal 4 valandas, ir jums atrodo, kad pamiršote kažką svarbaus. Tai normalu. Kvėpuokite.
Ankstus rytas (6-8 val.):
– Atvykite bent 2 valandas prieš oficialų atidarymą
– Patikrinkite visą infrastruktūrą (tualetai, elektra, vanduo)
– Pastatykite kryptis rodančius ženklus nuo pagrindinių kelių
– Išdėliokite informacinius stendus
– Paruoškite registracijos stalą
– Dar kartą patikrinkite garso įrangą
Prieš atidarymą (8-10 val.):
– Susitikite su visais savanoriais ir koordinatoriais
– Trumpas instruktažas – kas, kur, kada
– Patikrinkite, ar visi prekiautojai ir dirbtuvių vedėjai atvyko
– Paruoškite pirmosios pagalbos rinkinį (tikrai pravers)
– Įsitikinkite, kad turite visų svarbių žmonių kontaktus
Festivalio metu:
Čia jūsų vaidmuo tampa koordinatoriaus vaidmeniu. Jūs negalite būti visur, bet turite žinoti, kas vyksta.
Turėkite radijo ryšį ar bent aktyvią telefono grupę su pagrindiniais koordinatoriais. Mes naudojome WhatsApp grupę, ir tai puikiai veikė.
Būkite pasirengę spręsti problemas. Jos tikrai kils. Mūsų antrajame festivalyje sugedo garso įranga likus 30 minučių iki pagrindinės paskaitos. Turėjome planą B – naudojome megafoną. Nebuvo idealu, bet veikė.
Svarbūs patarimai festivalio dienai:
– Pasiruoškite orui. Turėkite planą lietui (palapines, uždarus plotus)
– Maisto ir gėrimų visada reikia daugiau, nei manote
– Šiukšlių dėžės – jų niekada nebus per daug. Ir aiškiai pažymėkite rūšiavimą
– Turite turėti ramią erdvę – vietą, kur žmonės gali pailsėti nuo minios
– Fotografuokite viską! Tai bus naudinga kitam kartui ir reklamai
Vienas dalykas, kurio išmokau sunkiai – negalite kontroliuoti visko. Kai kurie dalykai eis ne pagal planą, ir tai gerai. Kartais geriausios akimirkos būna spontaniškos.
Po festivalio – kai dulkės nusėda
Festivalis pasibaigė, visi išvažiavo, jūs išsekęs, bet laimingas. Bet darbas dar nesibaigė.
Iškart po renginio:
– Teritorijos valymas (geriau palikti vietą švaresnę nei radote)
– Įrangos grąžinimas
– Trumpas susitikimas su pagrindine komanda – kas pavyko, kas ne
Per savaitę po festivalio:
– Išsiųskite padėkos laiškus visiems savanoriams, rėmėjams, partneriams
– Apmokėkite visas sąskaitas kuo greičiau
– Surinkite atsiliepimus – sukurkite trumpą anketą dalyviams
– Susitikite su visa komanda detalesniam aptarimui
Dokumentavimas:
Sukurkite festivalio ataskaitą. Tai skamba formaliai, bet tikrai pravers. Įtraukite:
– Dalyvių skaičių
– Finansinę ataskaitą (kas kainavo, iš kur gavo lėšas)
– Kas veikė gerai
– Kas reikia gerinti
– Savanorių ir partnerių sąrašus
– Nuotraukas ir video medžiagą
Ši informacija bus neįkainojama, kai planuosite kitą festivalį. Aš labai gailėjausi, kad po pirmojo festivalio nepadariau išsamios ataskaitos – antrajam turėjau viską atkurti iš atminties.
Bendruomenės ryšių palaikymas:
Festivalis neturėtų būti vienkartinis įvykis. Išlaikykite ryšį su bendruomene:
– Dalinkitės nuotraukomis socialiniuose tinkluose
– Informuokite apie panašius būsimus renginius
– Galbūt organizuokite mažesnius susitikimus tarp festivalių
– Palaikykite aktyvią Facebook grupę
Kai viskas susideda į vieną paveikslą
Žinot, kas labiausiai stebina organizuojant tokį festivalį? Ne tai, kad pavyksta suvesti visus elementus į vieną veikiančią sistemą (nors tai irgi įspūdinga). Labiausiai stebina žmonės.
Stebina, kaip 70-metė močiutė su degančiomis akimis pasakoja jaunimui apie senovines daržininkavimo tradicijas. Kaip miesto vaikai pirmą kartą gyvenime laiko rankose tikrą morkų ryšulį su žeme ant šaknų ir neslepia savo susižavėjimo. Kaip nepažįstami žmonės prie komposto dirbtuvės pradeda diskusiją, kuri virsta draugyste.
Mano patirtis rodo, kad tokio festivalio organizavimas nėra tik apie logistiką, biudžetus ir tvarkaraščius. Tai apie erdvės sukūrimą, kur žmonės gali prisiliesti prie kažko autentiško, tikro, žemiško – tiesiogine ir perkeltine prasme. Tai apie bendruomenės atgaivinimą laikais, kai daugelis mūsų praranda ryšį ir su gamta, ir vienas su kitu.
Ar tai lengva? Ne. Ar kartais norėsite viską mesti? Taip, tikrai. Ar verta? Šimtą kartų taip.
Pradėkite nuo mažo. Neieškokite tobulybės. Klauskite pagalbos. Mokykitės iš klaidų. Ir svarbiausia – mėgaukitės procesu. Jei jūs patys nemėgausitės organizuodami, kaip tikitės, kad dalyviai mėgausis festivaliu?
Miško ir sodo daržo festivalis jūsų bendruomenėje gali tapti ta vieta, kur žmonės ne tik mokosi apie tvarų gyvenimą, bet ir patiria jį. Kur vaikai sužino, kad pomidorai neauga supermarketuose. Kur suaugusieji prisimena, kaip jaučiasi žemė po kojomis ir šviežių žolelių kvapas.
Tad jei vis dar svarstote, ar imtis šio iššūkio – mano patarimas paprastas: darykite. Pradėkite nuo pirmo susirinkimo su keliais entuziastingais žmonėmis. Vienas žingsnis po kito, ir prieš tai pastebėdami, jūsų bendruomenė turės savo tradiciją, kuri telkia, šviečia ir įkvepia.
Ir kas žino – galbūt po kelių metų jūs irgi rašysite straipsnį apie savo patirtį, dalijantis patarimais su kitais drąsuoliais. Nes tokių festivalių, tokių bendruomenių, tokio ryšio su gamta mums reikia daug daugiau. Ir viskas prasideda nuo vieno žmogaus, kuris nusprendžia: „O kodėl gi ne?”
