Kaip savarankiškai diagnozuoti ir išspręsti 7 dažniausias kavos aparatų problemas Klaipėdoje: ekspertų patarimai ir kada kreiptis į profesionalus

Kodėl kavos aparatas staiga ima streikuoti?

Rytmetis be kavos puodelio daugeliui Klaipėdos gyventojų – tarsi diena be saulės. Tad kai kavos aparatas nusprendžia sustreikuoti, tai gali rimtai sugadinti nuotaiką. Gera žinia ta, kad dauguma problemų nėra tokios baisios, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio, ir jas galima išspręsti patiems, neišleidžiant pinigų remontui.

Kavos aparatai, nesvarbu ar tai būtų pigus kapsulinis, ar brangus automatinis espreso gamintojas, veikia pagal panašius principus. Jie pumpuoja vandenį, šildo jį iki reikiamos temperatūros, verčia per kavą tam tikru slėgiu ir išleidžia gatavą gėrimą. Kai kuris nors šių procesų sutrinka, aparatas arba visai neveikia, arba gamina kavą, kuri labiau primena drumsčią vandenėlę nei aromatingą gėrimą.

Pajūrio drėgmė ir kalkės vandenyje – štai du pagrindiniai priešai, su kuriais Klaipėdoje esančioms kavos mašinoms tenka kovoti kasdien. Drėgmė gali skatinti pelėsių atsiradimą ir elektroninius gedimus, o kalkės – tai tikras košmaras bet kuriam šildymo elementui. Bet apie tai plačiau kalbėsime vėliau.

Problema nr. 1: Aparatas visai neįsijungia arba neveikia ekranas

Tai klasika – paspaudžiate mygtuką, o nieko nevyksta. Prieš skambinant remonto meistrams ar rašant piktus atsiliepimus gamintojui, verta patikrinti kelis paprastus dalykus.

Pirmiausiai įsitikinkite, kad aparatas tikrai įjungtas į elektros lizdą ir kad pats lizdas veikia. Skamba kvailai, bet patikėkite – net patyrę meistrai pasakoja istorijas apie iškvietimus, kai problema buvo išjungtas kištukas ar suveikęs automatinis saugiklis. Pabandykite įjungti tą patį aparatą į kitą lizdą – kartais problema būna būtent elektros instaliacijos gedime.

Jei aparatas turi atskirą jungiklį gale ar apačioje, patikrinkite ir jį. Kai kurie modeliai turi dvigubą apsaugą – ir bendrą jungiklį, ir mygtuką priekyje. Taip pat pažiūrėkite, ar vandens bakas gerai įstatytas – daugelis šiuolaikinių aparatų turi saugos mechanizmą, kuris neleidžia įsijungti, jei bakas nėra savo vietoje.

Ekrano atveju situacija gali būti sudėtingesnė. Jei aparatas veikia (girdite garsus, šyla), bet ekranas neveikia, tai gali būti elektronikos problema. Pabandykite atjungti aparatą nuo elektros bent 30 sekundžių – kartais tai padeda perkrauti sistemą. Jei nepadeda, čia jau tikrai reikės specialisto pagalbos, nes ekranų keitimas reikalauja profesionalių įgūdžių.

Problema nr. 2: Kava teka per lėtai arba lašais

Ši problema ypač dažna Klaipėdoje dėl kietojo vandens. Kai kava vietoj srovės teka kaip iš čiaupo su prastai veikiančiu ventiliu, dažniausiai kaltas kalkių susikaupimas sistemoje.

Pirmiausia išbandykite nukalkinimo procedūrą. Kiekvienam aparatui ji šiek tiek skiriasi, bet principas tas pats – specialus nukalkinimo skystis arba citrinų rūgšties tirpalas praleidžiamas per visą sistemą. Jei neturite gamintojo rekomenduojamo skysčio, galite naudoti natūralų sprendimą: sumaišykite 100 ml balto acto su 400 ml vandens. Paleiskite šį mišinį per aparatą be kavos, tada dar 2-3 kartus praleiskite švarų vandenį, kad išplautumėte visus acto likučius.

Tačiau lėtas tekėjimas gali būti susijęs ne tik su kalkėmis. Patikrinkite kavos filtro laikiklį – jame gali būti susikaupusios senos kavos dalytės, kurios blokuoja skylutes. Išimkite jį, kruopščiai išvalykite šepetėliu ir praskalaukite karštu vandeniu. Jei naudojate kapsules, įsitikinkite, kad adatos, kurios praduriamos kapsulę, švarios ir neužsikimšusios.

Dar viena dažna priežastis – per smulkiai sumaltos kavos naudojimas. Jei malate kavą patys, pabandykite šiek tiek stambesnį malimą. Per smulkiai sumaltos kavos dalelės gali sukurti per didelį pasipriešinimą vandeniui, ir jis tiesiog negali prasiskverbti.

Problema nr. 3: Kava išeina pernelyg karšta arba per šalta

Kavos temperatūra – tai menas. Per karšta kava nudegina liežuvį ir sugadina skonį, per šalta – primena arbatą, kurią pamiršai ant stalo. Idealus espreso turėtų būti apie 65-70°C, kai pasiekia puodelį.

Jei kava per šalta, pirmiausia įsitikinkite, kad šildymo elementas tikrai veikia. Daugelis aparatų turi indikatorių, kuris rodo, kada pasiekta reikiama temperatūra. Jei šis procesas trunka neįprastai ilgai arba visai nevyksta, problema gali būti kalkių nuosėdose ant šildymo elemento. Vėlgi – nukalkinimas yra sprendimas.

Taip pat svarbu puodelį pašildyti prieš pilant kavą. Šaltas puodelis gali sumažinti kavos temperatūrą net 10 laipsnių per kelias sekundes. Profesionalūs baristai visada naudoja šiltus puodelius – galite juos pašildyti karštu vandeniu arba pastatyti ant aparato viršaus, jei jis turi specialią šildymo paviršių.

Jei kava per karšta, patikrinkite aparato nustatymus – kai kurie modeliai leidžia reguliuoti temperatūrą. Jei tokios funkcijos nėra, o kava nuolat per karšta, tai gali reikšti termostatų problemą, ir čia jau reikės specialisto pagalbos. Tačiau prieš skambinant meistrui, pabandykite atlikti nukalkinimą – kartais kalkės gali sukelti neteisingus temperatūros rodmenis.

Problema nr. 4: Aparatas triukšmauja labiau nei paprastai

Normalus kavos aparatas dirba gana garsiai – pompa, vanduo, garas – visa tai sukuria tam tikrą triukšmą. Bet jei jūsų aparatas staiga pradėjo skleisti garsus, kurie primena lėktuvo kilimą arba grąžtą, verta pasidomėti, kas vyksta.

Dažniausiai stiprus triukšmas reiškia, kad pompa stengiasi, bet negali normaliai pumpuoti vandens. Patikrinkite, ar vandens bake yra pakankamai vandens – kai pompa siurbia orą vietoj vandens, ji daro daug triukšmo. Taip pat įsitikinkite, kad vandens bako vožtuvas švarus ir neužsikimšęs.

Kitas dažnas triukšmo šaltinis – oro burbulai sistemoje. Tai ypač aktualu po ilgesnės pertraukos nenaudojant aparato arba po nukalkinimo procedūros. Sprendimas paprastas: paleiskite kelis kartus vandenį be kavos, kad išstumtumėte orą iš sistemos. Dauguma automatinių aparatų turi specialią programą oro pašalinimui.

Jei triukšmas primena girgždėjimą ar braškėjimą, problema gali būti mechaninė – atsilaisvinusios detalės, nusidėvėję guoliai ar panašiai. Tokiu atveju geriau nerizikuoti ir kreiptis į specialistus, nes bandymas remontuoti pačiam gali tik pabloginti situaciją.

Problema nr. 5: Kava išeina be putėsių arba su per daug vandens

Gera espreso kava turėtų turėti gražų, kreminės spalvos putėsių sluoksnį viršuje – tai vadinama crema. Jei jūsų kava išeina be šių putėsių arba atrodo kaip praskiestas juodas vanduo, kažkas negerai.

Pirmiausia patikrinkite kavos šviežumą. Sena kava tiesiog negamina crema, nesvarbu, koks puikus būtų jūsų aparatas. Kava geriausia per 2-4 savaites po skrudinimo. Jei perkate jau sumaltą kavą, ji išsikvėpuoja dar greičiau. Laikykite kavą sandariai uždarytoje talpoje, tamsoje ir vėsioje vietoje – ne šaldytuve!

Antra svarbi detalė – kavos kiekis ir suspaudimas. Jei naudojate aparatą su porta filtru, įsitikinkite, kad naudojate pakankamai kavos (apie 18-20 gramų dvigubam espreso) ir tinkamai ją suspaudžiate tamperiu. Per mažai kavos arba per silpnas suspaudimas leidžia vandeniui per greitai praeiti, ir gausite skystą, silpną gėrimą.

Taip pat svarbu slėgis. Normalus espreso aparatas turėtų veikti apie 9 barų slėgiu. Jei slėgis per mažas (dažnai dėl užsikimšusių filtrų ar kalkių), kava bus silpna. Jei per didelis – kava bus pernelyg kartaus skonio. Dauguma namų aparatų neturi slėgio reguliavimo, bet profesionalūs modeliai leidžia tai keisti.

Automatiniams aparatams patikrinkite nustatymus – galbūt netyčia pakeitėte kavos stiprumo ar vandens kiekio parametrus. Daugelis modelių leidžia programuoti, kiek vandens naudoti vienam puodeliui, tad verta peržiūrėti šiuos nustatymus.

Problema nr. 6: Pieno putų sistema neveikia arba gamina prastas putėles

Jei mėgstate cappuccino ar latte, pieno putų kokybė yra kritiškai svarbi. Nieko nėra liūdnesnio už cappuccino su plonomis, vandeningomis putėlėmis vietoj tiršto, švelniaus putų sluoksnio.

Automatiniai pieno putų gamintojai yra patogesni, bet ir kaprizesni. Svarbiausias dalykas – švara. Po kiekvieno naudojimo pieno sistema turi būti išplaunama. Pieno likučiai greitai sukietėja ir užkemša vamzdelius, o tai ne tik blogina putų kokybę, bet ir kelia higienos problemą. Dauguma šiuolaikinių aparatų turi automatinį plovimo ciklą – naudokite jį religingai.

Kartą per savaitę atlikite giluminį valymą. Išardykite visas pieno sistemos dalis, kurias galima išimti, ir išplaukite jas šiltu vandeniu su indų plovikliu. Vamzdelius galite išvalyti specialiais šepetėliais arba praleisti pro juos specialų pieno sistemos valiklio skystį.

Jei naudojate rankinio tipo garų vamzdelį (steam wand), technika taip pat svarbi. Pieno temperatūra turėtų būti apie 60-65°C – jei perkaisite, pienas praras saldumą ir putėlės bus prastos kokybės. Vamzdelio antgalį laikykite tik truputį po pieno paviršiumi ir sukurkite verpetą – tai įtrauks orą ir sukurs putėles. Po naudojimo iš karto nuvalykite vamzdelį drėgna šluoste ir paleiskite trumpą garų srovę, kad išvalytumėte vidų.

Pieno kokybė taip pat turi reikšmės. Pilno riebaus pienas duoda geriausias putėles, o augalinis pienas gali būti kaprizingas – ne visi augaliniai pienai gerai putojasi. Jei naudojate augalinį pieną, ieškokite specialių „barista” versijų, kurios sukurtos būtent putų gaminimui.

Problema nr. 7: Aparatas rodo klaidos pranešimus arba mirksi lemputės

Šiuolaikiniai kavos aparatai yra protingi – jie praneša, kai kažkas negerai. Problema ta, kad kartais šie pranešimai atrodo kaip hieroglifai, ypač jei instrukcija seniai dingusi.

Dažniausios klaidos, kurias rodo aparatai: „nukalkinimo poreikis”, „ištuštinkite išmėtytų kapsulių/kavos konteinerį”, „pripildykite vandens”, „įdėkite kavos pupelių”. Šios problemos paprastos – tiesiog padarykite, ką aparatas prašo. Jei ištuštinote konteinerį, bet klaida neišnyksta, patikrinkite, ar konteineris teisingai įstatytas – daugelyje aparatų yra magnetiniai ar mechaniniai jutikliai, kurie turi būti teisingoje pozicijoje.

Jei aparatas rodo bendrą klaidos kodą (pvz., E01, E15 ir pan.), būtinai raskite instrukciją arba paieškok internete su savo aparato modeliu. Gamintojų svetainėse dažnai yra klaidos kodų sąrašai su paaiškinimais. Kai kurios klaidos gali būti išspręstos paprastu aparato perkrovimu – atjunkite nuo elektros 5 minutes, tada vėl įjunkite.

Mirksintys indikatoriai dažniausiai reiškia, kad aparatas šyla arba atlieka automatinį valymą. Tačiau jei lemputės mirksi neįprastu būdu arba visos kartu, tai gali reikšti rimtesnę problemą. Vėlgi – instrukcija yra jūsų geriausias draugas. Jei jos neturite, dauguma gamintojų leidžia atsisiųsti PDF versiją iš jų svetainės.

Kada geriau nekrapštytis pačiam ir kviestis profesionalą

Nors daugelį problemų galima išspręsti patiems, yra situacijų, kai bandymas remontuoti savarankiškai gali baigtis dar didesniu gedimu ir didesnėmis remonto sąnaitomis.

Jei aparatas vis dar veikia garantijos laikotarpiu, net nesvajokite jį ardyti patys – prarasite garantiją akimirksniu. Bet kokia problema garantiniu laikotarpiu turėtų būti sprendžiama per oficialius servisus. Taip, tai gali užtrukti ilgiau, bet bent jau nereikės mokėti už remontą.

Elektros problemos – tai ne juokai. Jei įtariate, kad problema susijusi su elektros dalimis (degėsių kvapas, kibirkštys, aparatas muša srovę), nedelsiant atjunkite jį nuo elektros ir kvieskite specialistą. Elektra ir vanduo – pavojinga kombinacija, o kavos aparatuose yra abu.

Pompos keitimas, termostatų remontas, elektronikos plokščių taisymas – tai darbai profesionalams. Šioms procedūroms reikia specialių įrankių, žinių ir patirties. Be to, neteisingai surinktas aparatas gali tapti pavojingas naudoti.

Klaipėdoje yra nemažai gerų kavos aparatų remonto meistrų. Prieš renkantis, verta paskaityti atsiliepimus, pasiteirauti, ar meistras turi patirties su jūsų aparato modeliu, ir sužinoti apytikslę remonto kainą. Kartais senas aparatas tiesiog nebevertas remonto – jei remonto kaina viršija pusę naujo aparato kainos, galbūt laikas pagalvoti apie naują įsigijimą.

Dar vienas patarimas – jei neesate tikri dėl problemos priežasties, bet aparatas dar veikia, galite pasikonsultuoti telefonu ar el. paštu su specialistais. Daugelis meistrų Klaipėdoje mielai patars pagrindinius dalykus, kuriuos galite patikrinti patys, ir tik jei tai nepadės, kvies atvykti į servisą.

Reguliarus priežiūra – geriausias būdas išvengti problemų. Nukalkinimas kas 2-3 mėnesius (Klaipėdoje dėl kietojo vandens net dažniau), kasdienė valymo rutina, kokybiškas vanduo ir šviežia kava – štai paprasta formulė, kuri pratęs jūsų kavos aparato gyvenimą ir užtikrins, kad kiekvienas rytas prasidėtų puikia kava, o ne nervais dėl sugedusios technikos.

Parašykite komentarą